background

Sunday 2 June 2013

Pesta Buku Selangor 2013

Assalamualaikum,

Just finish my 3rd novel of the week, tidur at 4a.m, mentang-mentangla arini Sunday. haha, hentahapehape.

Bought 5 novels from Jemari Seni, 3 deen's book, 1 book for youngest sister and 15 Majalah Jom (nak buat collection, and kena bacala kan). And untuk beli all those book, 3kalilah menjejakkan kaki ke SACC tu. Haha, nasiblah dekat and actually kalau boleh hari-hari pun nak pergi, tapi memikirkan nanti duit mengalir laju je, terpaksalah tahan diri. hehe, Obsessive Compulsive Book Buying Sindrom, hadeh!

Owh, back to the topic, now tengah berlangsung Pesta Buku Selangor (PBS) since 24th till 3rd June. Memandangkan diri ni tak berkesempatan ke KLIBF so I take the chance to go to PBS. Even it is not as big as KLIBF but I've got what I want.

3 novels yang di baca, 2 darinya adalah bacaan berat. At least for me. Anthem by hlovate, bercerita tentang perubahan manusia, dari tak kenal agama kepada yang lebih kenal agama. And leads me to go to PBS for the 3rd time last friday to buy "Syahadatul Haq". Tapi masih belum sempat baca lagi. Hlovate, always touch me to the heart, Her novel is not just for fun. It teaches me to be better muslim. To realize lots of thing. Life, Changes and everything in between. Ada orang kata bukunya membosankan, asyik benda sama je, asyik cerita tarbiyah je, tapi for me, it's good, sebab yang bosan tulah yang sebenarnya kita perlukan. At least diolah dengan cantik and menarik in a novel. Dia boleh buat orang especially budak muda rasa nak kenal agama dari baca novel, it's not easy to do that. If only I can do that too...hmm... (berangan, tulis blog pon tak lepas..haha)

My Latest Hlovate's that leads me to Read Syahadatul Haq

One more yang agak berat is Nyanyian Hati, reminding me about "Mati". Hmm..good novel..macam2 rasa ada masa baca. And the best part is, I found my Long Lost Doa through that Novel. Hmm, dulu masa matriks ada salin this one doa from my roommate. Doa yang dibaca after Ngaji Quran. I wrote it kat belakang Al-Quran and read it everytime lepas ngaji. Doa ni not the usual "Allahummarhamni Bil Quran" tu but yang "Allahummaj a'lil Quran...". Why I like that doa? because of the meaning, it means so much, I like it. "Engkau jadikan Al-Quran sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku." Nice...Isn't it? After I lost my Quran (makcik cleaner clean it, sebab I left it in my wardrobe drawer masa cuti Sem in Uni dulu), I try to find the doa in the internet tapi xjumpa. Of course I remember the Doa, tapi rasa tak puas sebab lama2 macam ingat2 lupa the meaning, word by word. Ingat secara keseluruhannya. Puas mencari and tak jumpa, last night jumpa dalam novel ni. Because the meaning is so close from the doa I've been searching for ages, so I google it right away (Thanks to Mr. Google). Rupanya dia tak fall in doa after ngaji, but doa pengubat hati dilanda kesedihan/kehilangan. And the part yang I always baca after ngaji tu, is the end of the doa. Doa penuh dia panjang and memang relates to frustration and all that. Patutlah tak jumpa. Thanks to the author, because of u, I found my Doa back. =)

Sometimes reading novel boleh menyebabkan stress jugak. Haha, why? Sebab in the novel semua indah2 belaka and sometimes boleh leads us to think, ade ke in reality orang macam ni?Kenapa kita tak dapat orang macam ni?and macam2 lagi. Paling tension bila novel tu masuk sampai dalam mimpi, and kita jadi part of the watak. Hadoi, pening with all the nonsense dialog and bila wake up in the morning rasa tak cukup tidur. Haha, maybe sebab baca sepenuh hati kot. Tapi all in all, reading is a good escapism from our own world, untuk sekejap jelah kan, takkan nak escape sampai bila2? that's so coward and pathetic pulak namanya. 

No comments:

Post a Comment