background

Tuesday 3 January 2017

Wonderful memory #tripkaripastijadi to Kashmir & IndiaGoldenTriangle (Episod 8)

سم الله الرحمن الرحيم

Hari ke 9 (24 September 2016)
Hari terakhir di Jaipur sebelum kami naik train ke Delhi semula. Pagi-pagi sedia untuk check out. Pastu destinasi pertama kami adalah Hawa Mahal. Building berbentuk mahkota. Terletak kat tepi-tepi jalan je. Kat sini kami ambil gambar kejap. Yang interested bergamba just geng gegirl & Zaha. Geng lelaki yang lain sibuk shopping. Adoi. Terbalik btol geng trip ni. Kaki shopping nya lelaki bukan pompuan.

Ready for check out
Hawa Mahal. I think kalau nak dapat best shot kena lintas jalan. Tapi tak berani so ape ade jelah.

No other boys. Depa semua dah ralit shopping kat kedai area Hawa Mahal ni

Lepas tu, kami ke Central Museum Jaipur. Tapi tak masuk pun. Semua tak cukup minat nak explore sejarah. Haha. Or semua kepala dah ingat nak shopping sari lagi. Harini nak repeat lagi kedai sari semalam sebab K.Maya & Nanna nak cari sari lagi. Yang lain pun nak beli tambahan lagi. Haha. So kami ambil gambar jela kat depan Central Museum Jaipur tu. Depan tu banyak burung merpati. So, adelah yang ambil shot kejar-kejar burung kan. Haha.

Central Museum Jaipur

Scene kejar burung katanya

Settle kat sini, terus ke kedai sari semalam. Masing-masing memilih sari kemain lagi. Haha. Ku sangkut 1 je. So total beli 3. Yang taknak beli sari pon terjebak sama. Pinjam duit cek dulu. Pastu cek cuak sebab duit kat tangan tinggal 500Rs tapi nak withdraw kat atm tak dapat. Huhu. Sabau yo lah. Meh tengok aksi masing-masing "menyari".
Pengantin mana nih? Helokkkk!!haha

K.Maya muka happy dapat menuai dengan harga murah

Dok barisan blakang udohle. Tak mau beli dah. Haha

Tebar cek tebar.
 Tukang nego harga terhandal, seperti biasa, Ibnor lah. Kami pilih je mana nak, tunggu dia nego pastu bayar. Hahahaha. Dah puas shopping, kami p layan perut lak. Makan kat Hamdi. Makan ape lagi kalau bukan beryani. Haha. Food dia not badla. Tapi rasa takleh lawan Agra lagi. Hihi.

Makan dulu

Lepas makan driver hantar kami ke train station. Dah hujung2 ni macam2 pulak nak di cajnya. Tips ada. Pastu tiba2 parking yang xsmpi 5 minit tu pon minta juga. Layan yo lah.

Susah juga nak bawak barang ni memandangkn kapasiti beg dah bertambah2 dengan sari. Nasiblah ku beli 3pasang ja. Dorang yang beli banyak tu memang jenuh nak angkut.

Da sampai lane yang betul, melangut lah kami tunggu train. Kumpul barang kat tengah2 pastu kami dok posing sana-sini berlatarbelakangkan keretapi. Haha.

Pose dulu

Beg beranak-pinak

Jaipur-Delhi pukul 2.35petang sampai 9.10 malam. Almost 7 jam juga. Train terlama. Kali ni kami terpisah tempat duduk tapi masih coach yang sama. Seperti biasa, aku, thirah, jack & nanna. Tapi kali ni nanna join k.maya. Zul pulak datang ziarah kami kat tempat kami terus melekat kat situ. Tapi dia kata kat tempat kami boring. Kat sana lagi happening, macam2 cerita. Huhu. Tapi dia terus jela stay dengan kami sebab sana pack. Local people yang naik free seating main duduk je sampai kena himpit2. Kat tempat kami pun ada juga yang tumpang duduk tapi takdelah ramai sangat.

Geng with aci2. Haha
  Ada 1 tempat..train ni berenti lama gila. Tak tau kenapa. Sampai si zaha sempat keluar train. Ambik gambar dari luar train, buat live bagai. Katanya train rosak tapi tak kot. Tapi memang ramai la orang turun. Aku tak berani turun. Tapi pegi sinki ambil wudhuk sebab nak solat. Masa ni lalu la tempat dorang..hadeh. Memang pack. Bertabah jelah.

Ni lah jadi bila train berenti lama sangat.

Masa nak sampai ke station Delhi, kami berkumpul kat tempat K.Maya & the gang. Nak ready untuk turun. Masa ni ada kejadian tak best. Aku memang nampak ada orang lalu blakang zaha. Zaha berdiri kat kawasan pintu train. Tengah google map hotel yang kami akan stay malam tu. Tiba2 dia menjerit & nampak dia tendang orang tadi. Mula2 aku ingat dia jerit sebab fon dia nak terlepas dari tangan. Rupa-rupanya orang yang lalu belakang dia tadi rebut fon tu & nak lari keluar dari train. Nasib baik zaha sempat selamatkan fon dia. Dia jenguk orang tu kat bawah, tak nampak pon. Dah malam kot. Adoiiiii. Cuak betul pengalaman dah hujung2 ni. Sabar jelah.

Dah sampai train station, sesak gila. Masa ni tak tau mana lagi nak tuju ke hotel. Tapi ramai2 setuju naik tuk-tuk since beg dah berat gila. So zaha & jack nego price tuk-tuk. Dia nak dapatkan 50Rs 1 tuktuk. Tapi mana dapat. End up dapat Rs40 perhead. 1 tuk-tuk naik 3org. Aku naik sekali ngan zul & zaha. Jauh juga hotel kami ni. Kalau jalan kaki mau nangis guling-guling esok pagi baru sampai. Huhu. Merasa juga feeling merempit ngan tuk-tuk ni. Haha. Masa ni si zaha dok cerita isu "berlakon" pastu zul dok usik2 pasal "i know your connection". Hadeh. Macam2 la hai. Drama betul. Since sart golden triangle, drama pon start. Kat Kashmir ok je. Hmmmm..

Dah sampai hotel City Height, Paharganj. Kami ke kaunter untuk cek in. Mula2 aku duduk je kat sofa tunggu. Tapi Zaha panggil sebab ada isu. Orang hotel tu tengok booking kami, ada je nama zaha dalam log dia tu. Tapi dia kata Hotel full. Pakcik tu dah nak ngamuk dah sebab kami dah book awal..macamana boleh full?pastu ibnor & jack lak tanya2. End up dorang transfer kami ke Hotel lain. K.G Palace. Jalan kaki lak tu nak ke Hotel lagi 1. Orang yang hantar kami tu tanya is it ok with u?(refer to kena jalan kaki ke hotel lain tu), of couse la tak ok. Lainkali notify la awal2. Boleh kami terus pegi hotel lain tu je.

Bila da sampai K.G Palace tu, hotelnya kecik je. Macam bajet hotel kat seksyen 7 tu. Tapi ni pesen lama. Jauh beza dengan hotel yang kami book sebelum ni. Tapi no choice..layankan jela. Tunggu settle cek in. Thirah naik bilik dulu. Aku tunggu Ibnor belikan air. Dah settle semua, naik atas. Adeh. Memang kecik biliknya. Bau lipas lak tu. Tapi redha jelah. Dah last day dah esok. Bertabahlah. Mandi2 rehat semua.

Aku mesej Shafi untuk bagitau kami tukar hotel. Sebab esok guna khidmat van dia untuk bawa kami jalan2 & hantar ke airport. Yang ni Rs6000 bayaran dia. All in. Masa dah nak tidur, zaha mesej suruh bagitau Shafi pasal tukar hotel, cakaplah da buat tapi dia suruh keluar bilik jugak. Keluar jelah. Nak bg bisneskad hotel ni rupanya utk hantar kat tour agent esok. Orang da buat lah!! Pastu dok borak2 lagi kat luar tu. Pastu nak dinner pulak dah. Adoiiiiiii.. aku ngantuk oi. Thirah da selamat tidur. End up layan jela..order food dari hotel. Capati dgn kari ikan. Masin & masam2 sikit kuahnya. Haha. Lama berjanggut tunggu food tu. Tak tau nak makan kat mana so makan jela depan pintu bilik kami. Lepas da selamat melantak dimalam buta, trus tidur. Penat dengan macam2 benda seharian.