background

Tuesday 6 February 2018

NZ Summer Roadtrip (24/11/2017-10/12/2017)


سم الله الرحمن الرحيم
(Day 4-27/11/2017)

By 930pagi kami sedia untuk bertolak ke Rotorua. Jenuh juga bawak bekalan untuk 3 hari 2 malam. Memandangkan tiket masuk kami ke Rotorua Skyline & Luges adalah pada jam 3.30 petang, maka adik suggest kami singgah ke Hamilton Garden dahulu. Dari Auckland ke Hamilton Garden lebih kurang 1jam ke 1jam setengah. Kami spend masa lebih kurang 1 jam lebih di sana dan bergerak ke Rotorua jam 1 tengahari. Tak mau lewat. 

Hamilton Garden masuk percuma je. Ia merupakan Garden yang mempunyai beberapa konsep. Kalau tak silap yang sedia ada 5 Kategori Gardens. Boleh tengok pic bawah ni. 

Kategori Garden

Konsep yang ada macam Indian Garden, Chinese Garden, Japanese Garden, Italian Renaissance Garden, English Garden, Modern Garden pun ada. Macam-macam lah boleh tengok. Ada yang berbunga-bunga, ada yang pokok2 berdaun je, ada bamboo dan ada yang berstatue juga. Bergantung pada konsep masing-masing. It was nice. Layan gambar la kan senang sket. Haha. 


Japanese Garden

Chinese Garden

It reminds me of Garden in Amber Palace, Jaipur

Italian Renaissance Garden

Jam 1.00 petang kami bergerak keluar dan meneruskan perjalanan ke Rotorua. Kami tiba jam 2.30 petang dan memandangkan masih ada 1 jam sebelum tiket masuk, kami decide untuk cek in dahulu. Rehat & solat lepas tu baru ke Rotorua Skyline ride. Homestay kami ke Rotorua Skyline Ride tu dalam 8 minit je. 

Our house is nice. Luar nampak biasa2, dalam...lawa. Backyard luas, terus menyambung ke sungai/tali air dari tasik rotorua. Rumah ni ada 2 bilik je. So kami ambil master bedroom since situ ada katil queen dan satu bilik lagi ada 1 katil queen dan 1 katil double decker. 

Dalam jam 3 lebih kami gerak ke Rotorua Skyline. Adik uruskan redemption tiket masuk di kaunter since kami beli tiket di bookme.nz. Kalau nak murah, cari promo kat bookme ya. Selesai ambil tiket, kami terus naik Gondola. Sampai kat atas, plannya kami naik skyswing dulu lepas tu baru main luges & zipline. 

Price rate kalau beli direct di kaunter


Gondola ride

Termenung ambil mood lama juga untuk decide nak main skyswing tu. Tapi alang-alang sampai, cuba jela kan. Skyswing 40nzd, beli direct kat kaunter je. Nak gugur jantung masa tergantung kat atas, rasa nak tertumuih sebelum Faiz tarik tali untuk release swing tu. Tapi lepas dah skali swing tu, dah oklah. Pemandangan sangat cantik dari atas ni. Menghadap tasik rotorua yang luas macam laut tu. 

Nervous!!
Selesai skyswing, kami tengoklah video yang dia ambil dengan gopro tu. Tak dibenarkan bawa gopro sendiri kat atas tu. Safety purpose kot & business purpose as well kan. Lawak oii muka masing2, emi jerit satu rotorua boleh dengar kot. Haha. So kami belila video tu, dia letak dalam pendrive, 30nzd. so 10nzdlah sorang. Haha. 

Settle kat sini, kami terus ke tempat luges pula. Sampai kat sana dengar staf situ cakap sape ambil zipline boleh main sebab ni last trip zipline. So Pakcik, Faiz & Emi terus pakai equipment dan dengar taklimat. Me, Ain, makcik & nuqman stay jelah kat situ. Nak main luges dlu pun kesian pula tinggal makcik berdua ngan nuqman je. Ingatkan kejap je zipline tu. Lama juga. Almost 40minit kami tunggu. Menghabiskan masa dengan ambil gambar, nuqman pun siap tertidur lagi.


isi masa lapang. haha
Lepas dorang naik, kami terus gerak ke luges. Tapi nampak staf dah kemas-kemas dan dah tutup lane. Huargh. Sedih. Nak tanya pun macam impossible je. So kami balik ke kaunter tanya staf kat sana, dorang kata dah close. Baru pukul 5 kot. Selalu adik cakap sampai malam je. Dahla summer kan. Pastu nego punya nego, tak dapat juga, sebab kami pakai tiket bookme kan. So, apa boleh buat. takde rezeki. Naik gondola semula untuk turun. Sedih, tapi takpelah. Kalau ada promo untuk esok, bolehla beli. Tapi dah survey2 takde. Paling murah 50nzd. Makanya berhuhuhuhu sajelah. Kena datang lagila nampaknya. 


Xdapat naik, so eksen dengan topi luges jela. Hukhuk.

Luges tak bergerak ni pon jadilah! hukhuk

Muka kecewa dalam redha. Takpelah, nanti datang lagi!kahkah

Dari sini kami terus ke Lake Rotorua. Habiskan masa ronda sekitar tasik dan bagi makan burung. Kat sini Emi dok bengang dengan pelancong dari China yang dok menempel nak ambil video dengan burung-burung yang makcik bagi makan. Spoil gambar dorang dok menyelit. Bila dah makin sejuk dan nak maghrib, kami balik rumah. Nuqman pun dah gigil siap berair hidung lagi. 

Lake Rotorua

Banyak betul burung.

Dinner

Balik rumah. Masak untuk dinner, makan pastu rehat. Malam ni menu kami ayam masak merah dan telur dadar dan sayur.





No comments:

Post a Comment