background

Thursday 22 November 2018

Hibernasi

سم الله الرحمن الرحيم

Dalam kehidupan, kita tidak pernah sunyi dari ujian, dugaan dan pelbagai permasalahan. Kadangkala ia menyebabkan kita hampir berputus asa dan merasa seakan dunia ini tidak adil buat kita. Mari kita renung bersama firman Allah dalam surah Al-Ankabut, ayat 2 yang bermaksud:

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : “Kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak diuji lagi? (29:2)


Perasaan sedih, kecewa dan pelbagai lagi emosi negatif adalah normal selepas kita dilanda musibah. Kadangkala situasi ini juga menyebabkan kita merasakan adalah amat sukar untuk kita melakukan apa-apa dan lebih senang untuk menyendiri. Kita boleh menamakan situasi ini sebagai hibernasi. Kalau beruang kutub berhibernasi untuk meminimumkan penggunaan tenaga di musim  sejuk, kita pula berhibernasi untuk mengurangkan tekanan dan bermuhasabah diri.


Waktu menyendiri atau hibernasi sebenarnya memberikan kita peluang untuk memahami emosi yang dialami pada ketika itu dan jujur dengan perasaan sendiri. Tempoh hibernasi ini seharusnya digunakan sebaik mungkin agar langkah mendatang jadi lebih gagah, hati jadi lebih tabah dan pendirian tidak mudah goyah.


Tiga perkara yang paling penting perlu diambil perhatian semasa berhibernasi adalah:
  1. Berhati-hati dengan siapa anda bercakap dan berkongsi masalah.
Ada satu golongan manusia yang mempunyai kebolehan untuk membuatkan kita berasa sangat teruk selepas bercakap dengan mereka.  Contohnya, sekiranya kita terbeli satu barang dengan harga yang mahal dan menceritakan perkara tersebut kepada rakan, kemudian dia dengan penuh semangatnya menyatakan betapa ruginya kita dan kitalah orang yang paling malang kerana sering mengalami pelbagai masalah dalam tempoh beberapa bulan ini. Apa yang dinyatakan oleh rakan tersebut menyebabkan kita semakin tertekan dan bukanlah menimbulkan perasaan tenang, jauh sekali untuk menyelesaikan isu yang sedang kita hadapi.

Ada juga golongan yang seakan “menggalakkan” kita melayan perasaan sedih, sayu dan hiba dengan terus-terusan menyatakan betapa “kasihannya” mereka melihat keadaan kita ketika itu, betapa perkara tersebut “tidak patut” berlaku kepada kita, betapa kita ini adalah “mangsa” keadaan. Golongan ini hanya akan menyebabkan kita merasa sangat lemah dan seolah tidak mampu berbuat apa-apa untuk mengatasi masalah atau isu yang sedang kita hadapi.

Mungkin kita juga pernah berdepan dengan situasi di mana semasa kita sedang meluahkan perasaan kepada rakan, mereka terus memberikan pelbagai nasihat tanpa memberi peluang untuk kita  benar-benar meluahkan segala yang terbuku di hati. Selain itu juga, terdapat golongan yang akan lebih menceritakan kisah-kisah sedih dan kesusahan yang di alami mereka berbanding mendengar apa yang kita ingin kongsikan sekiranya perkara tersebut pernah dialami mereka sebelum ini. Akhirnya kita keliru dan terfikir, “sebenarnya aku ke dia yang tengah tertekan ni?”

Kita juga mungkin akan rasa ingin mengelak dari orang-orang yang “terlalu positif” namun tidak berpegang pada realiti semasa. Sebagai contoh, anda terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan kedua-dua kaki anda di potong, rakan anda dengan penuh senyuman menyatakan “tidak mengapa, sekurang-kurangnya awak masih ada tangan”.

Sebenarnya, semasa dalam tempoh hibernasi ini kita perlu memastikan orang yang kita pilih untuk berkongsi masalah itu adalah orang yang bersedia mendengar luahan kita, yang memberi ruang untuk kita meluahkan segala perkara yang mengganggu kita dan yang ikhlas menyatakan pendapat atau nasihat mereka kepada kita. Oleh itu, kita perlu bijak memilih siapakah orang yang sesuai untuk bersama kita semasa hibernasi, siapakah orang yang perlu kita elakkan atau kita lebih selesa berseorangan semasa proses hibernasi tersebut.


2.     Berhati-hati dengan berapa ramai orang yang anda bercakap

Biasanya, apabila orang bertanya “apa khabar?” “ada yang tak kena ke?”, kita akan ada kecenderungan untuk bercerita tentang keadaan kita dan apa yang sedang kita alami. Namun, semasa tempoh hibernasi, kita perlu lebih berhati-hati dalam meluahkan apa yang berlaku kepada kita. Terdapat dua sebab mengapa kita perlu menitikberatkan tentang berapa ramai orang yang kita boleh berkongsi masalah kita.

Pertama, semakin kerap kita mengulangi cerita atau isu yang berlaku, semakin kerap kita mengingati dan merasai semula pengalaman dan emosi negatif yang berkaitan dengan isu tersebut. Kita mungkin terlupa dengan isu yang sedang dihadapi buat seketika kerana sibuk dengan rutin harian sehinggalah ada yang bertanya “okay ke ni?”. Pada saat itu, sebenarnya kita mempunyai pilihan sama ada untuk bercerita lebih lanjut atau hanya cerita ringkas sahaja dengan membuat pertimbangan, adakah yang bertanya itu betul-betul ingin mengetahui apa yang sedang kita alami atau hanya sekadar untuk berbasa-basi? Sekiranya kita merasakan ia hanyalah pertanyaan untuk mewujudkan suatu perbualan, kita mungkin boleh bercerita secara ringkas tentang apa yang dialami dan sekiranya kita merasakan penanya itu memang betul-betul ingin mengetahui apa yang sedang berlaku pada kita, mungkin kita boleh menceritakan versi yang lebih panjang kepada mereka jika kita rasa ingin berbuat demikian.

Kedua, sekiranya kita sering menceritakan perkara yang sama kepada beberapa orang di sekeliling kita, kita mungkin akan dilabel sebagai seorang yang membosankan terutamanya bagi mereka yang sebenarnya tidak berminat pun untuk mengetahui apa yang sedang berlaku kepada kita.

3.    Berhati-hati dengan tempoh hibernasi

Kadangkala kita akan rasa selesa berhibernasi kerana mendapat perhatian dari orang lain yang menyebabkan kita ingin berada dalam keadaan tersebut lebih lama. Tapi, sebenarnya berada dalam keadaan tersebut terlalu lama adalah tidak membantu untuk perkembangan diri yang lebih baik.
Tempoh hibernasi adalah bergantung kepada beberapa perkara iaitu, tahap keseriusan suatu isu, sokongan yang diperolehi  dan kesediaan kita untuk meneroka cara bagaimana untuk berubah kepada keadaan yang lebih baik. Dalam keadaan ini, kita perlu memikirkan apakah yang kita perolehi sekiranya berada dalam keadaan hibernasi terlalu lama?berapa banyak tenaga dan peluang yang telah kita bazirkan semasa kita berada dalam tempoh hibernasi?


Dalam tempoh hibernasi ini, kita sebenarnya perlu banyak menimbang baik buruk suatu perkara yang telah berlaku. Jujur dengan perasaan sendiri seterusnya pandang ke hadapan untuk melihat peluang-peluang ke arah penambahbaikan. Langit tidak selalunya cerah, hujan pun tidak akan berpanjangan kerana selepas hujan, pelangi cantik yang akan datang.  

No comments:

Post a Comment