background

Europe Trip (Episode 13)

بسم الله الرحمن الرحيم

23 Mac 2016

Destinasi harini adalah Keukenhof Garden yang terletak di Lisse. Yang hanya buka 2bulan je stahun. Start Mac till May je. Dari Stay Okay kami naik trem ke Amsterdam Central, pastu ambil train ke Schipol Airport. Kami akan naik flight kat sini petang nanti, dan dari sini pun kita boleh ambil trip ke Keukenhof. Kami tinggal beg kat locker dan terus ke booth yang jual tiket untuk ke Keukenhof. Kami beli combination tiket, 23.50 untuk tiket pergi balik dan tiket masuk ke Keukenhof. Bas no. 858. Tempat naik pun area tempat jual tiket tu je.

Dari schipol Airport ambil masa 35minit. Dalam bas kami ada tourist Malaysian juga. senyum-senyum ajelah. Sampai sini rasa excited sangat. Masuk je kat dalam, dengan music dutch yang keluar dari pondok kat tepi kolam tu, rasa macam nak lompat-lompat macam kanak-kanak riang. Mabuk tulip. Haha. Ada 2 orang perempuan yang siap berbaju traditional Dutch katarea entrance tu. So ambil gamba dengan dorang. hehe.

Pastu berlari-lari sana-sini macam tak tau nak tengok mana satu. Haha. Memang macam kanak-kanak ribena dah. Tu pun kami pergi hari ke 3 taman ni buka. Kalau datang sini bulan 4 ke 5, mesti lagi lawa sebab tulip-tulip dah tinggi. Sekarang ada yang sangat kecil lagi sebab baru tanam kan. Tapi tak pelah. Ini rezeki kami, dah cukup syukur dapat sampai. Kalau macam ni pun da mabuk, tengok yang tinggi-tinggi paras pinggang kita lagilah, pengsan terus agaknya. Hehe.

Berjalan tu punya lah lama, sebab macam each and every spot nak berenti ambil gambar. Haha. Pastu ulang untuk post 4 orang, belum masuk group post or selfie. Haha. Pastu kami masuk jalan area yang ada kincir angin. Yang ni dapat naik. Menebus kekecewaan semalam la. Huhu. Gambar area situ lawa. Macam dalam lukisan. huhu.

Lepas tu kami masuk Indoor Garden. Lawaaaaaaaaaa.. sini banyak tulip tinggi dan bunga-bunga lain. Pintu gerbang Lily wangi amat. Aduh. Bestnya la hai. Rasanya datang selalu kat Keukenhof ni pun tak pe. Haha.

Kami gerak dari sini jam 4lebih. Flight balik Dublin pukul 8.30malam. Tapi selaku orang fobia, biasalah kan. Gerak awal. OTW balik, ada kapal nak lalu kat bawah jambatan/jalan raya yang kami lalu tu. so dapatlah tengok jambatan tu terbukak nak bagi kapal lalu. Wah, jakun sekejap. Hebatnya. Huhu.

Sampai airport, kami semua dah kebuluran, Tak tau nak makan apa. Nampak Happy Seafood, so makan kat situ. Oklah ngap burger seafood roti keras. Masa nak makan, tau tak nampak ape??haha... nampak I AMSTERDAM. Happy gila. Dari awal sampai sini dok pk, manala tempat yang orang ambil gambar dengan benda tu. Dah ada depan mata ni. Haish. Wajiblah ambikkan. Nasib baik lapar, kalau tak, ada yang terkinja-kinja gi ambik gambar dulu baru makan.

Lepas dah makan, cari tempat nak solat sebelum check in. Susah betul nak cari tempat tersorok. Akhirnya solat jela belakang tiang dekat area eskalator. Pastu ready to fly back to Dublin. Huhu. Nasib baik sampai rumah housemate adik da siap-siap prepare nasi & lauk untuk kitorang. Huhu. Kebuluq almost 2 days tak jumpa nasi. Kalau da melayu tu, melayu juga lah kan.

24hb is shopping day. Pergi Kildare Village. Tambang bas 10euro pergi balik. My sis join kami sekejap je pastu dia balik sebab ada discussion. Pastu kami balik sendiri. I'm not into shopping sangat. So takde beli apa sangat pon. Makcik beli handbag Furla. Seriously cheap compared to Malaysia la kan. Balik dari Kildare, singgah beli souvenirs kat Carrols & beli coklat kat ALDI. Esoknya kami nak ke Connemara. Huhu.

Pondok tepi kolam nun keluar muzik dutch yang buat kita rasa nak lompat-lompat joget-joget..haha

Picturesque Keukenhof

Tulipsssssss

Lily yang wangi amat

Makcik kata ni namanya bunga bakong. WANGI jugak!!
Happy Seafood

Yeah, nak lompat-lompat ok nampak benda ni.. HAHA